top of page
מאמרים מועדפים
חדשות

פיקוח על מטפלים - שימוש נכון ונבון במצלמות אבטחה

מה קורה שצריך לפקח על מטפל/ת - שימוש נכון ונבון במצלמות נסתרות

אני לא חושב שמישהו מאתנו היה רוצה להיות במקום שבו מישהו מהיקרים לו עלול להיות חשוף לסכנה, זה לא משנה אם מדובר בילדינו/ הורינו או אדם אחר הקרוב לנו. כאשר אנו מפקדים את ביטחונם של יקרינו בידיים זרות תמיד יהיה קיים בליבנו חשש האם הפקדנו אותם במקום הבטוח והמתאים ביותר.

אין מאמר זה בא לשלול את כל המטפלים באשר והם ואני בטוח כי רוב המטפלים הינם אנשים משכמם ומעלה אשר באמת ובתמים מבצעים את עבודתם על הצד הבטוח ביותר מלאים באמפטיה ובאהבה. אם זאת ריבוי המקרים אשר נחשפנו אליהם בשנים האחרונות מחייבות אותנו לנקוט במשנה זהירות ולוודא בדרכים נוספות כי האדם היקר לנו נמצא בידיים המתאימות.

להלן מספר דוגמאות מהחודשים האחרונים:

  • מטפלת מתעללת בתינוק חסר ישע (מתוך חדשות ערוץ 2):

  • העובד הזר הסיעודי "המסור" התעלל באב הקשיש באופן קבוע(מתוך חדשות ערוץ 2):

לצערנו כאשר מדובר בתינוקות, קשישים סיעודיים וכו', אוכלוסיות אלו לא תמיד יכולות לספר לנו כאשר מצבן אינם טוב או כאשר מכים אותם ולכן ללא קיומן של מצלמות אבטחה נסתרות לא היו מתגלים אירועים אלו לעולם.

על פי נתוני משטרת ישראל משנת 2012 כל שנה מתבצעים מעל 30,000 אירועי אלימות כלפי קטינים וקשישים. מתוכם כ 30% בתוך המשפחה.

לפי המועצה לשלום הילד כ9% ממקרי ההתעלות נעשו ע"י מכר או זר (נתונים אלו כוללים גם מטפלים).

מה ניתן לעשות על מנת למנוע, או לזהות מקרים אלו אם וכאשר הם קורים?

לפני הכול נבצע הפרדה בין תינוקות לקשישים.

מטפל/ת לתינוק:

התעללות בתינוק חסר ישע היא אחת התופעות הנוראיות שאנו נתקלים בא בשנים האחרונות. לא רק שהתינוק אינו מסוגל כלל לספר לנו על כך אלא שבגילאים נמוכים התעללות כזאת יכולה להיות הרת אסון.

לפני בחירת המטפלת:

  • קודם וכל ולפני שמעסיקים מטפלת יש לתהות על קנקנה. לנסות לראות את היחס שלה כלפי התינוק, לבקש המלצות מלקוחות קודמים וכל מידע נוסף אשר יאפשר לנו למנוע אסון.

  • כאשר החלטתם לשכור מטפל/ת לא מומלץ להעביר את התינוק לאחריות המטפלת באופן מיידי ומלא אלא באופן הדרגתי. בתחילה רק לשעה שעתיים שאתם עדיין נמצאים בסביבה ולאט לאט להגדיל את זמן ההישארות של התינוק לבד עם המטפל/ת

  • אתם ההורים מכירים את תינוקכם הכי טוב בעולם וגם אם זה מספר חודשים בודד, לאחר ההישארויות הראשונות של התינוק עם המטפלת נסות לזהות עם יש שינוי בהתנהגות התינוק. האם נראה כי התינוק נרתע לפתע מאנשים זרים? האם התינוק בוכה יותר או פחות? הרגלי האכילה של התינוק? שינויים קיצוניים בהתנהגות התינוק יכולים להעיד על התעללות.

מטפל/ת לקשיש סיעודי

גם תופעות אלו שנראו לאחרונה במדינה מהווים תופעה מזעזעת אשר כולי תקווה שלא תאלצו לחוות אותה עם קרוביכם.

לפני בחירת המטפל/ת

  • נסו לדלות כמה שיותר מידע על המטפל, כמה שנים הוא בארץ האם יש ניסיון קודם בטיפול בקשישים סיעודיים. קחו בחשבון שחברות הסיעוד תמיד יעדיפו להביא ארצה מטפל חדש מאשר להקצות מטפל שכבר נמצא מספר שנים בארץ וסיים את תפקידו.

  • עשו הכול על מנת לשכור מטפל שכבר טיפל בקשישים וניתן לקבל עליו המלצות. אם תתעקשו מספיק חברות הסיעוד יקצו לכם מטפל עם ניסיון בארץ שגם דובר עברית חלקית אבל יותר חשוב שניתן לקבל עליו המלצות.

  • נסו לשעות כמה שעות עם הוריכם והמטפל להבין האם הוא המטפל הנכון והמתאים.

  • הבינו כי מטפלים אינם עבדים וכי עבודתם הינה עבודת קודש, קבלו בהבנה את פרטיותו של המטפל וכבדו אותה.

לאחר בחירת המטפל/ת.

  • הפתיעו מידי פעם בביקורים לא מתוכננים וללא הודעה מוקדם את המטפל/ת. שימו לב להתנהגות המטפל.

  • אם יש חשד להתעללות חפשו סימנים מחשידים, אל תתביישו לחפש זאת.

מצלמות מעקב:

בין אם הגעתם למסקנה כי משהו אינו כשורה ובין אם אתם מחפשים פתרון לשקט הנפשי שלכם (האפשרות העדיפה) יש מספר מצלמות מעקב שבהם ניתן לעשות שימוש ואסקור אותם כאן:

  • מצלמות מעקב המוסתרות בחפץ מסוים וכוללות מערכת הקלטה – מצלמות מעקב אלו הינם פתרון קלאסי

אשר אינו דורש התקנה מורכבת. למעשה רוכשים את המצלמה כאשר היא כבר מוסתרת ומוכנה לעבודה. כל מה שצריך זה לחבר את המצלמה לחשמל וזה הכול המצלמה מתחילה להקליט.לרוס מצלמות אלו יבצעו את ההקלטה על כרטיס זיכרון נשלף (כגון אלו שניתן למצוא בטלפונים סלולריים), זמן ההקלטה המרבי נא סביב ה48 שעות כאשר המצלמה מקליטה בזיהוי תנועה. איכות ההקלטה של מצלמות אלו לרוב תהייה טובה יותר

ממערכות הקלטה ממוצעות הקיימות בשוק.חסרונן של מצלמות אלו – לא ניתן לבצע צפייה מרחוק בזמן אמת ורק לבצע שחזור כאשר מגיעים הביתה.- יש צורך לרכוש יחידה כזאת לכל חדר אזר ברצוננו לצלם

  • מערכת מצלמות נסתרות ומערכת הקלטה -מערכות אלו הינן הנפוצות ביותר אך גם המגבילות ביותר. למרות

מחירן הזול יחסית הן דורשות הרבה הכנה בבית, יש לפרוס תשתית לכל מצלמה, לרוב המצלמות יהיו מצלמות סטנדרטיות המוכרות לכל אחד ולא ניתן באמת לקרוא להן מצלמות נסתרות.חשוב לציין שבחירה בפתרון זה מחייבת סלילת כבילה לכל מצלמה ומצלמה דבר אשר מגביל מאד את יכולה ההסתרה של המצלמות ואת המקומות בהם ניתן למקם את המצלמות.רוב המערכות הקלטה הנמכרות כיום בארץ מותאמות לצפייה מרחוק רק חשוב לקחת בחשבון כי מערכת ההקלטה גם צריכה להיות מוסתרת וזקוקה לחיבור אינטרנט על מנת לבצע את הצפייה מרחוק

  • מערכת מצלמות נסתרות אלחוטיות ומערכת הקלטה – מערכת זאת פחות נפוצה עקב מחירה הגבוהה אך מצד

שני מערכת זאת מאפשרת גמישות מרבית בבחירת המצלמה החפץ שבו היא מוסתרת ומיקום ההתקנה. מערכת זאת אינה כוללת כל חיווט בין המצלמה לבין מערכת ההקלטה ולכן ניתן למעשה למקם את המצלמה כמעט בכל מקום.כאשר עושים שימוש במצלמות אלחוטיות ניתן לעשות שימוש במצלמות המוסתרות בחפצים שונים ומשונים (בדומה למצלמות העצמאיות) כל עוד החפץ יכול להכיל את המצלמה ואת המשדר האלחוטי. לכל מצלמה אלחוטית יש להקצות סט של משדר ומקלט, המקלט יתחבר למערכת ההקלטה כמו שמצלמה מתחברת.כל הנדרש על מנת לעשות שימוש במצלמות אלחוטיות הוא חיבור חשמל ליד כל מצלמה ומערכת הקלטה. על מנת לאפשר צפייה מרחוק יש לחבר את מערכת ההקלטה לרשת האינטרנט

מצלמה נסתרת בעציץ.jpg

  • הפתרון האחרון עליו אדבר הוא למעשה הפתרון המעניין והמתאים ביותר לדעתי לצורך פיקוח על מטפל/ת. פתרון זה אינו דורש כל הכנה בבית פרט לרשת אינטרנט אלחוטית.

למרות שמדובר בפתרון יחסית חדש בארץ, הוא נפוץ מאד בחו"ל

מצלמות מעקב אלו למעשה משלבות את היתרונות של שלושת הפתרונות שתוארו להלן ותוך מצלמה אחת בודדת המוסתרת בתוך מנורה. מנורה זאת למעשה משמשת גם כמנורה רגילה לתאורה וגם כמצלמה מוסתרת.

מנורה זאת מותקנת בכל בית מנורה רגיל הנמצא בכל בית בישראל. המצלמה/ מנורה כוללת מקום לכרטיס זיכרון לביצוע הקלטה מקומית ומתחברת לרשת האלחוטית בבית (WiFi) על מנת לאפשר צפייה מרחוק.

ניתן להתקין את המצלמה הנ"ל באופן עצמאי ללא כל צורך במתקין והתקנה פשוטה וזהה להחלפת מנורה. החיבור לצפייה מרחוק נעשה בשיטת ה PNP (חבר ונגן) כך שלא נדרש כל ידע על מנת לאפשר את הצפייה מרחוק.

הקלטות המצלמה יכולות להתבצע מקומית על כרטיס זיכרון ובקביל על שרת ענן מרוחק כך שתמיד יישאר לכם גיבוי של ההקלטה גם אם המצלמה תיגנב/ תינזק.

A27J_130210989459843750AolXqJb1TV.jpg
1237916617_720.jpg

לסיכום ניתן לומר כי קיימים מגוון פתרונות לביצוע פיקוח על המטפל/ת ובסופו של דבר הדבר הכי חשוב שיקירנו יישארו בטוחים ומאושרים. שימוש במצלמות מעקב הוא כלי עזר שכולי תקווה שרק יוכיח כי התינוק שלכם נמצא בידיים טובות ומהימנות ולא ההפך.


bottom of page