top of page
מאמרים מועדפים
חדשות

מגמות בתעשיית הבטחון לשנת 2015

תחילתה של שנה חדשה היא תמיד הזדמנות פז על מנת לראות מה צופן לנו העתיד בתחום האבטחה ואילו פתרונות חדשים יתפסו מקום בשנה הקרובה. כפי שכבר ניתן לראות מוצרי הרשת תופסים יותר ויותר מקום ולמעשה מחליפים את מוצרי האנלוג המוכרים.

מצלמות אבטחה

כיום ניתן לראות בבירור כי תחום מצלמות אבטחה הולך לנדוד חזק לכיוון טכנולוגיות הרשת, מחקר של חברת HIS צופה כי בשנת 2015 מכירת מצלמות הרשת תעבור סוף סוף את המצלמות האנלוגיות. הכנסת טכנולוגיה הרשת הינה בלתי נמנעת השוק כיום מעוניין לצפות בווידאו ברמה איכותית יותר, במערכות גמישות יותר ואמינות יותר.

אין ספק כי כיום שמחירי מצלמות הרשת נמצאים בירידה ולמעשה ההפרשים בין הציוד האנלוגי לציוד הרשת כמעט ומשתווה ניתן להסיק כי יתרונות מצלמות הרשת יתרמו לגידול במכירות.

גם יכולת השילוב בין מערכות שונות כגון מערכות אזעקה ובקרת כניסה בזכות הכנסת מצלמות הרשת הופכת את הדרישה למצלמות רשת ליותר ויותר נפוצה.

כפי שציינתי קודם שנת 2015 תהווה נקודת מפנה בהכנסת טכנולוגיית מצלמות הרשת. בהתקנות קטנות ובינוניות לא צפוי מעבר לטכנולוגיה זאת בשלב זה, בשנת 2012 פחות מ20% ממערכות הטלוויזיה במעגל סגור שנותרנו בעולם היו מערכות רשתיות, נתון זה למעשה מקבע את שוק ההתקנות הקטנות והבינוניות (עד 16 מצלמות) בתחום המוצרים האנלוגיים.

כך נוצר כאן שוק נישתי אנלוגי בעולם שכולו דיגיטלי, שוק זה הינו הסיבה העיקרית להתקיימותם של מצלמות האבטחה האנלוגיות וזאת בגלל מחסומים נתפסים של עלות ומורכבות לגבי המערכות הרשתיות.

ובכל זאת ניתן לראות מעט חדשות טובות גם בשוק הזה כאשר מתחיל שימוש במצלמות רשת העושות שימות בכרטיסי זיכרון וכונני רשת לשמירת הקלטות דבר המייתר את החלק היקר של מערכות אלו.

נושא נוסף המעקב מעבר למצלמות רשתיות הוא תשתית קיימת, עצם הצורך בפרישת תשתית חדשה על מנת ליהנות ממצלמות IP מייקרת את עלות ההחלפה ולרוב בעלי המערכות יעדיפו להישאר עם ציוד אנלוגי ולחסוך את עליות התשתית.

כמו כן בשנה האחרונה אנחנו רואים כי מצלמות הרשת מכילות בתוכן טכנולוגיות מתקדמות פרט לשיפור הניכר באיכות התמונה המתקבלת כגון:

  • אנליטיקה לזיהוי תנועה מתקדם.

  • איתור לוחיות זיהוי – ע"י שימוש בטכנולוגיית OCR

  • יכולת עיבוד תמונה טובה יותר גם בתנאי תאורה קשים

  • שימוש ברוחב פס קל יותר.

עצם הימצאות טכנולוגיות אלו במחיר נגיש יהוו נקודת מפנה נוספת לעבר הטכנולוגיה הנוכחית.

מערכות אזעקה לשימוש ביתי.

גם בשנת 2015 תימשך המגמה העושה שימוש בציוד אלחוטי תוך כידי שילוב של מערכות ניהול הבית (בית חכם) במערכת אחת. שנת 2015 תהווה נקודת כניסה למערכות "עשה זאת בעצמך" אשר באות לבית מכיוון שונה ממערכות האזעקה אותן אנו מכירים למעשה מציעות מערכות הפונות יותר לכיוון ה LIFESTYLE כאשר האבטחה הינה רובד נוסף של המערכת ולא לב המערכת.

למעשה בשנה החולפת ראינו מספר שחקניות חדשות בתחום אשר השיקו "קופסא חכמה" לשימוש ביתי והאחרונה שבהם חברת שיומי (XIAOMI) בכלל מגיעה מתחום הסלולר.

3508

עולם ה"קופסאות החכמות" למעשה מציב היום פתרון חכם, זול ופשוט אשר מהווה ערך מוסף מהותי לעומת מערכת אזעקה קלאסית בכך שלמעשה המשתמש מקבל אינספור אפשרויות נוספות כגון: שליטה על טמפרטורה, שליטה על חשמל חכם, שילוב של מצלמות רשת וכל זאת באמצעות אפליקציות ייעודיות לטלפונים חכמים וללא צורך במערכות מורכבות.

שינוי זה למעשה מהווה אתגר מהותי לאנשי המקצוע בתחום, והשאלה האמתית שיש לשאול היא האם לאחר כניסה מהותית של מוצרים כגון אלו יהיה מקום למתקין המקצועי והיתרונות שהוא מביא עמו?

אני מאמין ששתי הפתרונות ימשיכו לחיות במקביל עוד שנים רבות איני רואה מצה בו שוק האבטחה הביתית יהפוך להיות שוק "עשה זאת בעצמך" בלבד. בנוסף נתחיל לראות את יצרניות מערכות האבטחה מוסיפות יכולת "בית חכם" למוצרים שלהם על מנת להוות פתרון למוצרים אלו ולא להשאיר את קהל לקוחותיהם עומד בפני שוקת שבורה.

בנוסף אנחנו רואים כי שוק האבטחה הביתית עובר שינוי מניתור מקצועי לניתור עצמאי, המשמעות היא שחברות המוקד המקצועיות מאבדות את מעמדן כמגיבות המקצועיות לכל מקרה אזעקה וכי המשתמש עצמו מעדיף להיות בעל השליטה והאחראי לטיפול במקרה אזעקה. נתון זה מלווה ע"י יצרניות המערכות אשר מאפשרות היום גישה קלה וקבלת התראות מהירה לכל טלפון נייד באמצעות אפליקציה ייעודית.

אני מעריך כי בשנה שנתיים הקרובות ניחשף גם לרשת חברתית ביטחונית אשר תרכז את ההתראות ותהווה כח מגיב לאירועים אלו בזמן מהיר.

מערכות גילוי פריצה

גם כאן בדומה למערכות הביתיות אנחנו רואים כניסה של אפליקציות ייעודיות לניהול המערכות, עצם היכולת של המערכות עם קישוריות מרובה בדור 3. אינטרנט מהווה בסיס אינטראקטיבי לניהול המערכות באמצעות אפליקציה.

גם בתחום המערכות לעסקים אנחנו רואים כניסה גדולה יותר של אביזרים אלחוטיים וזאת עקב כניסת של טכנולוגיית אלחוט מאובטחות יותר אשר מאפשרות טווחים ארוכים יותר, חיי סוללה טובים יותר ועמידות בפני ניסיונות שיבוש.

עצם השימוש בטכנולוגיית אלחוטית דו כיוונית מאפשרת כניסה קלה יותר לשימושים עסקיים בכך שלעומת במערכות החד כיווניות כאן קיים פיקוח 24/7 כל אביזר ואביזר של המערכת וכמו כן האביזרים מעודכנים כל הזמן במצב העבודה של המערכת ובכך תורמים לחיי סוללה אורכים יותר.

יותר ויותר מערכות כיום ובשנה הקרובה יציעו פתרונות לאימות אזעקה בווידאו, רק בחודש האחרון סקרנו פתרון לאימות אזעקה מבית PARADOX. קיימים מספר פתרונות שונים בתעשייה כיום לאימות האזעקה וכל עוד פתרונות אלו מאפשרים את היכולת להבדיל באופן חד ערכי בין אזעקת שווא לאזעקת אמת אין עדיפות לפתרון אחד על השני.

בנוסף עדיין קיימת (בעיקר בצפון אמריקה) הסתמכות על אימות אזעקה בקול, מערכות חדשנות מאפשרות שמע של 15 שניות לפני אזעקה ו 30 שניות לאחריה. וזאת על מנת לאפשר למוקד מקסימום מידע על המתרחש באתר.

עוד פתרון שנועד לאמת אזעקה הינו תרחישים מתוכננים מראש, לדוגמא אזעקה תתרחש רק אם פעל גלאי בחצר ולאחריו גלאי בתוך הבית.

עוד נושא מהותי שישפיע על התעשייה הוא למעשה היעלמותם של קווי הטלפון המסורתיים ומעבר לקווי טלפון העושים שימוש בדחיסת קול על קווי IP, בנוסך גם כניסת הדור ה4 בסלולרי על חשבון הדור ה2 מביאה לשינוי המתבקש של כניסת פרוטוקולי תקשורת העושים שימוש בתשתיות רשת ואינטרנט סלולארי.

לסיום אנחנו יכולים לראות כי השוק מבקש מוצרים יותר "סקסיים" אם זה בעיצוב במוצר או ביכולות כגון מסכי מגע, שליטה מרובה מלוחות המקשים וכו'. אני מעריך כי מוצרים מסוג יהוו חלק משמעותי מהשוק בשנה הקרובה.

image:12885

bottom of page